Ga naar de inhoud

Mijn eerste ervaringen met elektrisch rijden

 

Acht jaar geleden droomde ik van een dak vol zonnepanelen. En van een elektrische auto die ik daarmee zou opladen. Het opladen met eigen panelen zal helaas niet lukken zonder eigen parkeerplek voor de deur. Maar dat blijkt niet eens nodig te zijn. Ik rijd inmiddels al een half jaar elektrisch… 


Van benzine naar Hybride

Maar eerlijk is eerlijk. Tot voor kort maakte ik mij zorgen om de actieradius (het bereik) van elektrische auto’s. De mogelijk snel afnemende kwaliteit van het accupakket (degradatie) en de betaalbaarheid van elektrische auto’s. En ook om de vraag of er wel genoeg oplaadpunten in mijn buurt beschikbaar zouden zijn. Daarom koos ik 5,5 jaar geleden eerst nog voor een hybride Kia Niro. Die reed nog geen lange stukken elektrisch, maar wel lekker zuinig. Ik ben dus bepaald geen voorloper met elektrisch rijden. Maar in dit blog deel ik graag mijn overstap ervaring en tips uit de praktijk.

 

Van een hybride naar mijn eerste volledig elektrisch aangedreven auto: een Nissan Leaf
Omdat ik in 2023 genoeg laadpalen zag in de straten rondom mijn woning. En ook op mijn werk, heb ik als test voor een half jaar een Nissan Leaf gehuurd (een paar jaar oude private lease occasion). Die reed heerlijk stil, en ik kon hem steeds opladen in de buurt van mijn huis of op kantoor. Slechts 1 x waren alle laders in de buurt van mijn huis bezet. Gelukkig had ik toen nog genoeg bereik over om naar een snellader in de buurt te rijden. En ook het ‘beperkte’ bereik van de Leaf was voor mijn meeste ritten (>95%)  geen enkel probleem. Zelfs niet in de winter. Wist je trouwens dat de gemiddelde Nederlander op slechts van 19 km afstand van zijn of haar werk woont?

Laden terwijl ik werk of slaap. Perfect toch? Maar…  de langere afstanden (>200 km enkele reis) bleken afgelopen winter wel een bron van “laadstress”. Vooral omdat de Nissan Leaf nog een zogenaamde Chamocad aansluiting heeft. Dat is een type oplader, die al wel sneller is dan een gewone laadpaal op straat. Maar het laadt lang niet zo snel als de huidige snellaad standaard: CSS. Ook viel het mij op dat er langs de snelweg bij Fastned stations maar amper Chamocad oplaadpunten zijn t.o.v. het snellere CSS.

Tip 1: Ga na waar je in jouw buurt kunt (snel) laden, en controleer die ook regelmatig op beschikbaarheid. Bijvoorbeeld op het tijdstip dat jij thuis komt van je werk of sporten. En check dit bij voorkeur ruim voordat je een elektrische auto uitkiest. Voor wie veel rijdt raad ik chamocad af, maar als het gebruik niet veel meer is dan 2x per week een klein ritje, dan is het echt al prima.


Tip 2: Zorg dat je nooit met een bijna lege accu op de plek van bestemming aan komt. Je wilt er zeker van zijn dat je de volgende rit met gemak een (snel)lader kunt halen. Gewoon voor het geval als er er net even geen werkende oplader beschikbaar is wegens onderhoud, drukte of wat dan ook.

Tip 3: De kwaliteit van de accupakketten blijkt in de praktijk minder snel af te nemen  (degradatie) dan eerder nog gedacht. Mocht je je hier toch zorgen over maken. Kies dan voor het prive leasen van een occasion. Dan ligt het risico van het accupakket immers bij de leasemaatschappij. Onderhoud en reparaties zijn bij prive lease namelijk in de maandprijs inbegrepen, dus ook die van de accu’s.

Bekijk ons actuele aanbod aan elektrische private lease occasions


Tip 4:  Anno 2024 zijn het aantal oplaadpunten waar je met je pinpas kunt betalen helaas nog schaars. Als je voor het eerst een elektrische auto leased of koopt, moet je ook direct een of meerdere laadpassen bestellen en apps installeren. Zodat je ook overal kunt opladen zodra de auto is geleverd.  Bestel je laadpas echt op tijd. Zelf heb ik er nu een van E-flux (Road) en een van Shell Recharge, daarnaast heb ik de app van Fastned geïnstalleerd. Het is fijn om dit al van te voren geregeld te hebben. Er zit namelijk al gauw een week tussen het bestellen van een laadpas en hem in huis hebben… Met de apps van bijvoorbeeld Shell Recharge en Fastned kun je wel direct opladen, doordat je deze koppelt aan je credit card.
Waarom ik meerdere passen heb? Simpel: omdat in de praktijk niet elke pas op elke paal wordt geaccepteerd (dit verbeterd nog wel met de tijd, net als het aantal oplaadpunten).


Van een Nissan Leaf naar Tesla Model 3

Vanwege het in mijn ogen te trage laden met Chamocad en de te beperkte actieradius (voor een deel van mijn ritten) heb ik de Nissan Leaf inmiddels toch omgeruild voor een 5 jaar oude Tesla Model 3.  Deze auto is wederom een private lease occasion. Maar dan wel uitgerust met de snellere CSS oplaadmethode, en hij heeft van zichzelf al een grotere actieradius (afstand die je op een volle accu kunt rijden) dan de Nissan. En dat bereik is voor mij in de praktijk genoeg. Let wel: ik ben niet van plan om met de auto naar Zuid Frankrijk te rijden. Maar ook dat zal wel lukken anno 2024. Want indien nodig kun je nu langs de snelweg snelladen bij Tesla, Fastned en veel Shell stations. En of vestigingen van Ikea en MacDonalds. Daarmee is de 5 jaar oude Model 3 in mijn geval zeer zeker geslaagd voor de dagelijkse praktijktest. Bovendien vind ik het een fijne stille auto waarin ik met mijn 1 meter 90 lekker zit. Autorijden is voor mij ook echt tijd geworden om ontspannen naar favoriete muziek te luisteren. Het snelladen (CSS) en de actieradius van meer dan 300 km zijn voor mij doorslaggevend gebleken om mij echt relaxed te voelen in een elektrisch aangedreven auto.

 

Waar opladen?
In de apps van de verschillende laadpas leveranciers kun je makkelijk zoeken op, en navigeren naar laadpalen. Op hun kaarten staan zowel de grotere laadstations, als publieke palen op straat. En soms ook particuliere laadpalen. Het is goed om te beseffen, dat de ene oplader niet alleen sneller is dan de andere, maar ook beduidend duurder kan zijn. In de regel geldt dat snelladen duurder is dan een gewone laadpaal op straat. Net als dat benzine langs de snelwerg duurder is dan in een dorp of stad. En dat de laadpaal op straat weer duurder is dan wanneer je zelf thuis oplaad. Maar de prijs kan ook afhangen van de laadpas die je gebruikt en zelfs de aanbieder van de paal.
Onderweg kun je tegenwoordig opladen bij een groeiend aantal Tesla, Fastned en Shell stations, maar ook bij vestigingen van Ikea, MacDonalds en vele bouwmarkten van Gamma en Karwei.

Tip 5: niet elke laadpas werkt gegarandeerd op elke laadpaal. Dat is ook de reden dat ik meerdere passen heb. Er zijn overigens veel meer aanbieders van laadpassen waaronder de ANWB en MKB brandstof. Maar die heb ik zelf nu niet, dus daar kan ik nu niets over schrijven. Verdiep je hier in via de links onderaan dit artikel

 

Prijzen voor opladen in de praktijk
Ik heb de facturen van de afgelopen maand erbij gepakt van zowel Shell Recharge, Fastned als E-flux.
En dan blijkt dat de tarieven minder rechttoe rechtaan zijn als je misschien zou verwachten.
Je hebt namelijk niet alleen te maken met een bedrag per kWh, maar soms ook met transactiekosten en/of abonnementskosten en bij Tesla laadstations ook npg eens met piek- en daluren.

Tip 6: De prijs per kWh verschilt nogal
Op kantoor kostte een kWh stroom mij EUR 0,56 incl. Btw. In de straten rondom mijn huis varieerde dit tussen de 0,44 en 0,49. (let wel: deze palen staan hemelsbreed slechts 50m van elkaar, maar verschillen van aanbieder en dus prijs). Langs de snelweg bij Fastned kostte 1 kWh mij EUR 0,69 net als bij een Shell Recharge oplader. Bij Tesla was ik langs de snelweg goedkoper uit met EUR 0,33 per kWh (daltarief aan het begin van de middag).
Vergelijk daarom de tarieven van de verschillende oplaadpalen. En lees je nog verder in via de links onderaan dit artikel.


Let op: De tarieven voor niet Tesla rijders zijn bij Tesla standaard wat hoger maar dit kun je verlagen met een abonnement. En Tesla heeft bij zijn laadstations inderdaad een dal- en piektarief.

Transactiekosten per laadbeurt
Op de facturen kon ik zien dat Shell Recharge per oplaad sessie EUR 0,29 aan transactiekosten rekent. En E-flux EUR 0,26. Op de factuur van Fastned kon ik geen transactiekosten vinden.

 

Abonnementsprijs
Bij zowel Tesla en Fastned kun je voor iets meer dan een tientje p/m een gereduceerd tarief krijgen middels een abonnement. (ook beschikbaar voor niet Tesla rijders). Maar om dat maandbedrag terug te verdienen moet je er natuurlijk maandelijks wel genoeg opladen…  Ik vraag mij dan ook af of dit voor veel mensen interessant is.

 

Laden versus tanken
Een argument dat ik vaak gehoord heb van ‘tegenstanders’ van elektrisch rijden is dat het laden zo lang duurt. In minuten gezien is dat absoluut ook wel zo. Maar het opladen gebeurt grotendeels terwijl de auto stil staat (op het werk, of thuis als ik slaap). Dus dat valt in mijn geval reuze mee. Kun jij trouwens tanken op je werk of tijdens het slapen? Het aansluiten en loskoppelen zelf van een (snel)lader kost trouwens veel minder tijd dan het vasthouden en inknijpen van de brandstofslang tot je tank vol is. En dat vind ik persoonlijk wel prettig, vooral bij regen en ander guur weer. Ja, ik kijk onderweg wel vaker naar hoeveel kilometer ik nog kan rijden dan toen ik nog in een benzine auto reed. Maar daar heb ik persoonlijk geen last van. Als ik langs de snelwerg moet laden, vind ik het zelfs ook wel lekker om zelf even te ontspannen tijdens het laden. Je ziy toch droog in je auto, of loopt even naar het tankstation voor het toilet of een kop koffie.

 

Tip 7: Voorkom laadpaalkleven en blokkeerkosten
Zelf heb ik er nog niet mee te maken gehad. Maar om te voorkomen dat mensen onnodig lang openbare laadpalen bezet houden (ook wel ‘laadpaal kleven’ genoemd) wordt er steeds meer geëxperimenteerd met tegenmaatregelen, waaronder ‘blokkeerkosten’ bij Road en Evbox wanneer je gebruik maakt van de Shell Recharge pas. En Tesla scshijmt te werken met een ‘inactiviteitstarief’.
Voorkom dat je zelf een laadpaal klever wordt en hiervoor kosten in rekening gebracht krijgt. Ik gebruik de timer van mijn telefoon als reminder.

Bekijk ons aanbod aan elektrische private lease occasions


Leestips: 


     

 



 

 


 

Het laatste aanbod in je mailbox? Schrijf je in voor onze updates