Ga naar de inhoud

Auto-abonnementen: de voor- en nadelen

auto-abonnementen de voor- en nadelen

Laatste update – 2 januari 2024

Sinds de opkomst van private lease steekt ook een nieuw fenomeen de kop op: dat van de auto-abonnementen. Soms is het alleen een andere benaming voor een private lease contract. Maar anno augustus 2023 hebben naast verschillende start-ups ook enkele serieus grote spelers de handschoen opgepakt. Zoals Athlon (i.c.m. Centraal Beheer), en Leaseplan.



Het Leaseplan Free autoabonnement


Leaseplan lanceerde eind juli 2023 Leaseplan Free. Daarmee belooft de leasemaatschappij een flexibele vorm van Private Lease die aansluit bij de behoefte van deze tijd. Oftewel in hun eigen marketing taal: een All-in instap-auto-abonnement vanaf 6 maanden, welke daarna maandelijks gratis opzegbaar is. LeasePlan Free levert de consument naar eigen zeggen al binnen vier dagen een beschikbare auto voor de deur.  Door de korte looptijd is er geen BKR-registratie nodig. Op het moment van schrijven rijden er via LeasePlan Free al circa 200 auto’s rond. 


Van bezit naar gebruik: car-as-a-service


Het initiatief van Leaseplan stelt autogebruikers in staat om snel en eenvoudig toegang te krijgen tot een auto die past bij hun behoeften, zonder de verplichtingen van een langdurig contract of het gedoe van het bezitten van een eigen auto. Een eerste rondgang op de site leert dat het aanbod vooral bestaat uit lease occasion. Oftewel leaseauto’s die al eerder zijn ingezet. 


Vrijheid op maat?

De marketeers van Leaseplan hebben verschillende screnario’s op het oog wanneer hun abonnementsservice goed van pas zou komen. Zo lezen wij op de website:
“…Of het nu gaat om mensen die een korte periode een auto nodig hebben, de overstap naar elektrisch rijden willen testen of die het besluit van een aanschaf van een auto nog even uit willen stellen; LeasePlan Free brengt automobiliteit dichterbij, zonder gedoe en langdurige verplichtingen…”

Tot zover de beoogde voordelen aldus het marketing team van Leaseplan.

 



De benoemde voordelen op een rijtje 

  1. Korte looptijd contract: na de eerste zes maanden, gratis per maand op te zeggen
  2. Binnen 4 dagen een beschikbare auto voor de deur
  3. Geen BKR registratie nodig (handig voor als je nog een huis wilt kopen)
  4. Je kunt voor een periode van minimaal 6 maanden testen of een volledig elektrische auto wat voor jou is

Leaseplan Free review


Omdat het oude leasecontract van de schrijver van dit artikel deze maand afliep, heeft hij begin augustus besloten om Leaseplan Free zelf uit te proberen. De belangrijkste redenen hierbij is dat hij zelf op dit moment geen occasion wil kopen. Maar wel eens een volledig elektrische auto wil uitproberen in de praktijk. Zonder hier direct jaren aan vast te zitten.



Het aanbod op de site


Wat meteen opvalt is dat het in principe gaat om auto’s die al eerder zijn ingezet (wat wij inmiddels al 3 jaar lease occasions noemen). Dit is te zien doordat bij elke auto een km-stand en ook een kenteken staat vermeld. Daarom zijn ze ook binnen 4 dagen leverbaar. En dat laatste hebben ze in deze praktijktest meer dan waargemaakt. Binnen 2 werkdagen stond de bestelde Nissan Leaf al op de stoep. Wat ook opvalt is dat – op het moment van schrijven – het vooral om kleinere modellen gaat. We tellen 11 x de Toyta Aygo, 13 x een Toyota Yaris, 2x een Peugeot 208, en diverse kleinere modellen van Ford zoals de Fiesta (1x) en 4x de Focus. Ook de Renault Megane is goed vertegenwoordigd in het aanbod. Op het moment van schrijven staan er 35 verschillende auto’s online, maar een duidelijker beperkter aantal modellen om uit te kiezen. 
Wat ook opvalt is dat de getoonde vanaf prijzen weer i.c.m. hele lage km-bundels zijn. De getoonde prijzen zijn op basis van 6 maanden en 5.000 km per jaar. Rijd je dus meer, dan gaan je km-bundel en maandprijs direct omhoog. Wat dan wel weer goed is geregeld in de voorwaarden van Leaseplan Free is dat als je een hogere bundel kiest dan je in de praktijk rijdt, dit ook berekend wordt naar daadwerkelijk gebruik.

Update van 2 januari 2024: aangezien ik niet langer dan 6 maanden vast wil zitten aan de gekozen auto. Heb ik vandaag het contract per mail opgezegd. En dit wordt ook weer goed opgepakt door de leasemaatschappij. Zes maanden is dus ook echt 6 maanden. 

 

 

Nadelen van auto abonnementen t.o.v. een normaal private lease contract

  1. Beperkte keuze aan modellen (bijvoorbeeld afhankelijk wat er is teruggekomen bij de leasemaatschappij)
  2. Flink hogere maandlasten (tot wel honderden euro’s per maand) dan wanneer je voor een langere termijn privé least. Dat is dus de prijs voor de flexibiliteit.

 

 

Andere aanbieders van auto-abonnementen

  1. Imove biedt op het moment van schrijven alleen elektrische auto’s aan. Zoals een Polestar 2 en een Opel Mokka-E  met een looptijd van 1,  3, 6 of 12 maanden. Waarbij de prijs oploopt van de Polestar  van €1099 p/m  (12 mnd)  tot €1299 p/m (bij 1 mnd). En bij de Mokka van € 799 (12 mnd) tot € 829 p/m (1 mnd). De Peugeot E-208 is inmiddels uitverkocht, aldus de website van Imove..
  2. Lynk&co biedt de keuze uit 1 Plug-in hybride model in  – de 01 – voor € 650 per maand. Dit abonnement kun je elk moment stoppen, maar je betaalt wel €200 inschrijfgeld. Wat ook bijzonder is, is de community van Lync&co die de mogelijkheid biedt om je auto tegen betaling te delen. Dit kan dus de maandelijkse lasten van de auto flink verlagen.  En biedt anderen de mogelijkheid om je auto te lenen. Overigens vermeldt de site op dit moment wel dat er een wachttijd van 5 tot 6 maanden is. “… Sluit vandaag nog een abonnement af en krijg binnen 5-6 maanden je auto. …”
  3. Autofabrikant Volvo biedt ook onder de naam Care by Volvo ook al een tijdje auto-abonnementen aan. De opzegtermijn van Volvo is hierbij 3 maanden. Onder het kopje snel leverbaar vinden we o.a. Volvo C40 Recharge plus voor €784 p/m. En een V60 plus voor €809 p/m. Snel leverbaar is bij Volvo overigens binnen 4 weken.
  4. Autoverhuurbedrijf Sixt biedt ook een abonnement aan onder de naam Sixt+ auto abonnement. Je hebt hierbij de keuze uit diverse merken en modellen in diverse klassen. De compacte klasse rijd je al voor 449 p/m – denk hierbij aan een Peugeot 208. Een SUV als de Audi Q2 rijdt je vanaf € 739 p/m. En een elektrische Jaguar iPace rijd je vanaf € 999 p.m. Opvallend, we kwamen ook de Lync & Co tegen bij Sixt+ maar dan voor € 799 p/m. De getoonde modellen kunnen 4 dagen later al worden opgehaald. En je kunt de auto op elk moment terugbrengen. Overigens rekent Sixt+ nog wel €199 inschrijfgeld.
  5. CentraalBeheer biedt in samenwerking met Athlon ook een auto-abonnement aan. Je kunt hierbij kiezen uit diverse nieuwe elektrische merken / modellen en al binnen een paar dagen wegrijden. En een abonnement dat je maandelijks kan pauzeren, ook kun je maandelijks veranderen van auto. Het contract is ook zonder BKR notering.
  6. Carsub biedt alleen maar auto abonnementen aan. Dit doen ze onder de slogan ‘ongekende vrijheid. Je mag zo vaak van auto abonnement ruilen als je wilt, maar wel met een minimumtermijn van 30 dagen. Vanwege de administratieve werkzaamheden brengen ze wel wisselkosten in rekening (€119,- per autowissel). Maar de beloofde vrijheid wordt wel beperkt door 2 dingen die opvallen. Allereerst staan de auto’s op Duits kenteken. En ten tweede rekenen ze standaar met eem heel hoog eigen risico van maar liefst EUR 1500,- per schadegeval.
  7. Bipicar biedt ook auto abonnementen aan, van diverse merken. Bij elke auto zie je de keuze uit verschillende huurperiodes, bijvoorbeeld 3, 6 9 of 24 maanden. Hoe langer de periode die je kiest, des te lager het maandbedrag. Wat alleen niet (zonder account) zichtbaar is, is wat het eigen risico bedraagt bij schade. Dit zou per auto verschillen.

 

 

Het laatste aanbod in je mailbox? Schrijf je in voor onze updates